Accés directe als continguts
Benvinguts al web municipal >  Actualitat >  Notícies >  Plens Municipals i Participació ciutadana

Plens Municipals i Participació ciutadana

RSS de notícies
20/08/2011 Alcaldia

El Ple Municipal és un òrgan col·legiat que, sota la presidència de l’Alcalde, està integrat per tots els regidors/es, amb l’assistència del Secretari Interventor de l’Ajuntament; li corresponen les atribucions que determina l’article 52.1 del Text refós de la Llei municipal de règim local de Catalunya.

El Ple, prèvia convocatòria, es regeix per “l’ordre del dia” que fixa exclusivament l’Alcalde, amb l’assistència dels regidors delegats. L’ordre del dia ha de tenir, inexcusablement, en tots els casos un primer punt que ha d’ésser l’aprovació de l’acta anterior i, únicament en els plens ordinaris, un altre punt final de precs i preguntes. Aquests precs i preguntes obligatoris els poden fer únicament els membre del ple, bé sigui per escrit o verbalment.

Per tant, a la normativa vigent queda perfectament clar que, tot i que els plens són públics, els únics que tenen dret a intervenir, tant per participar en els acords com per formular precs i preguntes, són els membres del Ple.

D’altra banda, la democràcia del segle XXI implica una nova manera de fer i entendre la política. Els governants, escollits democràticament, han d’assolir la cohesió social i l’interès general amb la col·laboració de les persones, escoltant-les, explicant les decisions, no imposant-les. Aquesta manera d’actuar comporta un reforçament de la democràcia representativa.

És en aquest context on s'inscriu la idea que aquest govern té de la  participació ciutadana: es tracta de la integració de la ciutadania en el procés d’adopció de decisions per part de les institucions públiques. Podem dir que, així entesa, la participació ciutadana ens porta cap a la denominada Democràcia Participativa.

La participació ciutadana s’ha d’orientar a la presa de decisions per tal d’assolir, en la mesura del possible, el màxim consens en els temes que es considerin transcendents per al poble.

Requereix d’uns espais participatius que ajudin a l’assoliment del consens i la cohesió social, i es veu afavorida per les actituds que contribueixen a augmentar el desenvolupament del teixit associatiu, la dinamització sociocultural i la millora dels canals informatius i de comunicació.

El procés participatiu no es pot confondre amb el preceptiu tràmit d’informació pública i de presentació d’al·legacions, ja que aquests són diligències d’obligat compliment, legalment establertes i que no es poden eludir. Com tampoc no ho és el fet d’agafar un micròfon i manifestar una queixa o fer una pregunta als membres del Ple de l’Ajuntament. En aquest aspecte és essencial recordar que la participació ciutadana no es pot fer des de la crispació ni des de l’enfrontament.

Per tant està clar que el Ple no és un espai de participació ciutadana si no que, tal com a quedat clar anteriorment, és l’òrgan suprem de l’ajuntament, on tots els/les regidors/es, els tinents d’alcalde i el secretari interventor, es reuneixen a convocatòria de l’alcalde per debatre i aprovar (si s’escau) els temes inclosos en l’ordre del dia .

Per la seva part, els espais de participació ciutadana han de vetllat per assegurar una funció informativa, consultiva i propositiva; per avançar en funcions decisòries que comportin consens.

En la seva voluntat de millorar les decisions polítiques i com a primer pas per arribar al màxim consens possible amb la participació de la ciutadania, l’Ajuntament té establers fins a quatre mecanismes perquè els veïns i veïnes del poble puguin expressar queixes, fer suggeriments, formular preguntes, en definitiva, fer les aportacions que considerin oportunes. Aquests mecanismes són: per escrit al registre, per correu electrònic, per E-tram i per telèfon.

 

L'ALCALDE

DANIEL VENDRELL DOMÍNGUEZ

Ajuntament dels Hostalets de Pierola, Pl. Cal Figueres 1, 08781. Telf. 937 712 112 i 937 712 087. Fax. 937 712 398. Contactar

Tecnologia: Gestor de continguts